De Vrolijke Slörpers 2026 all rights reserverd - Kevin Bouwman
De Vrolijke Slörpers
Even een stukje geschiedenis om wat verwarring weg te nemen. Aangezien er al enkele
jaren één carnavals avond door de schutterij werd gevierd in de Markzicht, is eindelijk in
1973 het idee geopperd om mee te doen aan de carnavalsoptocht en zodanig een
vereniging op te richten, het ontstaan van carnavalsvereniging de Vrolijke Slörpers. Het
bestuur van beiden verenigingen was hetzelfde en leden hadden ze dus al, nu alleen
nog een prins. “De schutterskoning” wil die geen prins worden? Dat was de oplossing en
zo werd de schutterskoning automatisch prins carnaval. Hierdoor zie je in de gallerij der
prinsen daarom de nodige dubbele namen in de opvolgingslijst. Tijdens de jubileumjaren
11, 22, 33 en 44 zijn met het prinsenbal prinsen gekozen die al eerder prins waren
geweest. Tot begin jaren negentig ging dit uitstekend, als het schuttersfeest was
afgelopen begonnen men met de voorbereidingen van het aankomend
carnavalsseizoen.
Prinsenbal Begin 2000 liep het ledental van de Vrolijke Slörpers behoorlijk terug, er was weinig
animo meer voor het traditionele prinsenbal. Als oplossing bedacht de vereniging
om op vrijdagmiddag in de kroeg een prins aan te wijzen en zo voor de jaarlijkse
verbroedering een begin te maken met het carnavalsweekend.
Frank Wenting, Michel Evers en Rob ter Voert hebben toen de draad opgepakt en het
jaar daarop, zonder budget een deugdelijk prinsenbal georganisseerd. Het prinsenbal
werd vervolgens verder uitgebreid met sketches en optredens van mensen uit eigen
gelederen. Als gevolg hiervan stonden mensen weer in de rij en gaven zich weer op als
prinskandidaat.
Verbroedering
Elk jaar vindt er in besloten kring, op toerbeurt een verbroedering plaats van
de carnavalsverenigingen uit Didam en omliggende dorpen. Op deze avond komen;
carnavalsverenigingen de Vrolijke Drammers uit Loil, de 11jes uit Nieuw-Dijk,
de Geinsköp, de Doorzétters en de Vrolijke Slörpers uit Didam, 2 weken voor het
carnavalsweekend bij elkaar om alvast een voorproefje te nemen.
De Marktzicht Na sluiting van de Marktzicht, de feestzaal van de schutterij en de carnaval heeft de
vereniging enkele jaren gezworven en intrek genomen bij de Harmonie.
Het kindercarnaval met de poppenkast en soundmixshows bleef op de maandag een
succes, dit kwam mede omdat er op de maandag in Didam niet veel te doen was.
Zelfs de ouders zaten dan de gehele dag in de zaal. Na de verhuizing naar
sportcentrum Action liep het ledentaal echter opnieuw terug, mensen vonden het te ver
van het centrum van Didam. Ook na die sluiting en intrek bij zaal Luiking in Greffelkamp
zat er geen groei in. Nu de carnavalsvereniging wederom Gasterij de Harmonie als hun
residentie hebben gekozen hopen ze er weer wat leven in te blazen.
Hier klinken we op zaterdag tijdens de kroegencarnaval het carnaval in en bereiden we
ons tot in de kleine uurtjes voor op de optocht van zondag.